Schade melden
Airco controle
Airco vloeistof bijvullen en controleren
Airco controle
« »

Airco check

AIRCO-CHECK: VOORKOMEN IS BETER DAN GENEZEN

Wat voor weer het buiten ook is, met een airco in je auto is het tijdens het rijden altijd aangenaam en gezond. Ideale omstandigheden zorgen voor behoud van concentratie en reactievermogen. Een goedwerkende airco is dus belangrijk, onderhoud uw airco daarom goed.
 
WELKE INFORMATIE VINDT U IN DEZE FOLDER?

1)    Veiligheid
2)    Koudemiddelverlies
3)    Gevolgen koudemiddelverlies
4)    Wat gebeurt er tijdens de airco-check?


Veiligheid

AIRCONDITIONING IS HET HELE JAAR DOOR EEN WELDAAD VOOR BESTUURDER EN PASSAGIER.

Deze wetenschap en de interessante aanbiedingen van autofabrikanten hebben het aantal auto’s standaard uitgerust met airconditioning de afgelopen jaren spectaculair doen stijgen. Meer dan 80% van de nieuwe auto’s is voorzien van een aircosysteem.

Een aircosysteem is niet alleen comfortabel maar draagt ook aanzienlijk bij aan de verkeersveiligheid. Een juist ingestelde airco zorgt ook bij zomerse temperaturen of sterke zonstraling voor maximale rijveiligheid.

Wie rijdt onder te warme omstandig-heden, rijdt gevaarlijk.
•    In oververhitte ruimten dalen het reactievermogen en de concentratie van de bestuurder aanzienlijk.
•    Stijgt de binnentemperatuur van 22 oC naar 37 oC dan neemt het ongevallenrisico toe met maar liefst 30%!

>> terug naar boven

Koudemiddelverlies

Zolang de airco werkt, gaat het goed?
Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat dat het systeem onderhoudsvrij is. Een groot misverstand, want aircosystemen kunnen op basis van hun constructie geen hermetisch gesloten systemen zijn. Een onopgemerkt, maar uiteindelijk behoorlijk koudemiddelverlies is het gevolg.
 
Waar de ‘zwakke plekken’ van een airco zich bevinden, wordt duidelijk in de onderstaande afbeelding.

1)    Opgelet: onopgemerkt koudemiddelverlies! Het ‘hartinfarct’ voor de airconditioning.
2)    Buitenwerking: Oude filterdroger met verzadigde granulaatkorrels.
3)    Effectief: Nieuw filterdroger met fris granulaat houdt het koudemiddel ‘zuiver’.

Studieresultaat: Jaarlijks tot 8,2% minder koudemiddel! Een aircosysteem verliest per jaar gemiddeld ca. 86 gram koudemiddel dat komt overeen met zo’n 8,2% van de totale vuleenheid. Deze cijfers komen van ‘Eco-recherche’ van het Frankfurter Burö für Umweltforschung und Beratung GmbH, die deze onderzoeken in opdracht van het Ministerie van Milieu heeft uitgevoerd.

>> terug naar boven

Gevolgen Koudemiddelverlies

OM SCHADE ALS GEVOLG VAN KOUDEMIDDELVERLIES TE MINIMALISEREN, BESTAAT EEN HEEL EENVOUDIGE OPLOSSING: REGELMATIG UW AIRCO-SYSTEEM LATEN ONDERHOUDEN IN EEN PROFESSIONELE AIRCO WERKPLAATS.

Wie nu een beetje investeert bespaart later veel kosten.
Daalt de vullingsgraad van het koudemiddel onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het ‘hart’ - de compressor - wordt onvoldoende gesmeerd.
De compressor loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: minimaal vijfhonderd euro!

In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal.

Graag onderhoud - denk aan het milieu! Ook het moderne koudemiddel R134a belast het milieu. Daarom is elke gram koudemiddel die in de atmosfeer verdwijnt één gram te veel. Het Frankfurter Burö für Umweltforschung und Beratung GmbH heeft uitgerekend dat per jaar tot wel 1.140 ton koudemiddel uit aircosystemen in het milieu terechtkomt (Duitsland). Daarom doen wij aan recycling!

>> terug naar boven

Wat gebeurt er tijdens de Airco-Check?

ELK VOERTUIG MET AIRCO MOET MINSTENS ÉÉN KEER PER JAAR VOOR EEN AIRCO-CHECK NAAR EEN AIRCO WERKPLAATS.

Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevig onderdeel - de filterdroger - te controleren. Deze onttrekt aan het circulerende koudemiddel vocht en materiaal residu. Zijn levensduur is, zoals van een motor oliefilter, beperkt. De beste tijd voor een airco-check is het vroege voorjaar - voordat het echt warm wordt. Uit welke stappen een onderhoudsbeurt kan bestaan maken de aircospecialisten u graag duidelijk.

Ieder jaar    Functietesten
-    Waarden van de hoge- en lage druk
-    Uitblaastemperatuur van de middenroosters
-    In- en uitschakelpunt van de compressor
-    Condensblower
-    Luchtverdelings- en recirculatiesysteem
Zichtcontroles
-
    Staat van de aandrijfriem(-en)
-    Vervuiling of beschadiging aan de condensor
-    Lekdetectie middels UV-lekzoeksysteem
Iedere 2 jaar    
-    Filterdroger vervangen
-    Koudemiddel R134a afzuigen en recyclen
-    Opnieuw vullen met de juiste hoeveelheid
koudemiddel en olie

Acties
Contact
Het Ambacht 5
3155 AK Maasland
Telefoon: (010) 591 76 53

info@autoschade-wildeboer.nl

Bekijk hier onze privacy verklaring: